Відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні проблеми української освіти», присвячена пам’яті професора Василя Хруща

23 жовтня 2024 р. з ініціативи кафедри початкової освіти та освітніх інновацій педагогічного факультету Прикарпатського університету відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні проблеми української освіти», присвячена пам’яті професора  Василя Хруща. Захід проводився під егідою Міністерства освіти і науки України. У ньому взяли участь науковці  з 20-ти ЗВО України.

Відкриваючи конференцію, проректор з науково-педагогічної роботи ПНУ, професор Сергій Шарин відзначив актуальність напрямів роботи заходу, які засвідчують інноваційність поступу української системи освіти навіть у часи воєнного лихоліття. Заступник директора Департаменту освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської ОДА Ігор Гаврилюк підкреслив  важливість збереження та вивчення наукової спадщини відомих українських педагогів, у тому числі науковців Прикарпатського університету, зокрема професора Василя Хруща.

Робота конференції охоплювала такі основні напрями, як інновації в педагогічній освіті,            традиції і новаторство в методиці викладання в Новій українській школі, проблеми реформування системи освіти в гірському регіоні Українських Карпат, професійної  підготовки майбутніх фахівців у контексті сучасних реалій, дослідження та впровадження в освітню практику педагогічних ідей професора Василя Хруща.

Про життя та діяльність Василя Дем’яновича Хруща розповіла учасникам конференції кандидат психологічних наук, доцент кафедри  загальної психології Прикарпатського університету Олена Хрущ, а також доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Галина Білавич. Із вдячністю згадували Василя Хруща як талановитого науковця, засновника проєкту «Гірська школа. Стан. Проблеми. Перспективи розвитку», викладача, доброго наставника для колег і студентів   інші учасники конференції.

Оплесками зустріли присутні Лесю Павлюк – учительку початкових класів ліцею
№ 7 Івано-Франківської міської ради,  переможницю конкурсу Global Teacher Prize Ukraine 2024, яка поділилася досвідом упровадження інновацій в освітній процес початкової школи.

Під час виступів і дискусій увагу учасників привернули проблеми формування в учнівської і студентської  молоді національної солідарності в умовах війни та повоєнного  часу (доктор педагогічних наук, професор, завідувач лабораторії національно-патріотичного виховання Інституту проблем виховання НАПН України Катерина Журба); професійної  підготовки майбутніх педагогів в умовах війни та післявоєнної відбудови (доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, заступник декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Олена Матвієнко); професійного вигорання вчителів в умовах війни та практичних стратегій його запобігання (кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник відділу психології праці Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Оксана Радзімовська);  проблем та перспектив української освіти за кордоном в умовах війни (кандидат філологічних наук, доцент кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Соломія Ушневич) та ін.

Особливу увагу учасники конференції приділили використанню інноваційних підходів і технологій у шкільній освіті та підготовці майбутніх фахівців. Цим питанням були присвячені виступи доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, завідувача кафедри математики і методики її навчання Південноукраїнського національного педагогічного університету  імені К. Д. Ушинського  Світлани Скворцової «Штучний інтелект як інструмент оптимізації та підвищення ефективності професійної діяльності викладача сучасного університету»; доктора педагогічних наук, професора, завідувача кафедри педагогіки та методики початкової освіти Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Світлани Романюк «Менторство як інноваційна модель підготовки конкурентоздатного фахівця: вплив на професійний розвиток та кар’єрний ріст»; доктора педагогічних наук, старшого наукового співробітника, завідувача відділу початкової освіти імені О. Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України Оксани Онопрієнко «Навчально-пізнавальна діяльність молодших школярів на уроках математики: актуальні чинники організації»; кандидата педагогічних наук, доцента кафедри початкової освіти та культури фахової мови Житомирського державного університету імені Івана Франка Олени Гордієнко «Формування в молодших школярів основ культури здоров’я засобами ігрових технологій на уроках та в позаурочний час»; доктора філологічних наук, професора кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника  Ольги Деркачової «Розстріляна казка українського народу» та ін.

Значну увагу було приділено проблемам роботи гірських шкіл Українських Карпат, використанню традицій Гуцульщини в роботі з учнями. Зокрема, вчитель креслення, мистецтва та технологій,  вчитель вищої категорії, вчитель-методист Івано-Франківського наукового природничо-математичного ліцею імені Івана Пулюя  Ілона Чайковська-Озарук виступила із повідомленням на тему «Ознайомлення з традиційними регіональними ремеселами та  опанування основ технології гуцульської сирної пластики у 5-6 класах НУШ у контексті впровадження краєзнавчого компоненту та розвитку загальнокультурної компетентності здобувачів освіти», яка була сприйнята присутніми з великим інтересом. Досвідом роботи Яворівського ліцею “Гуцульщина” Косівської міської ради Косівського району Івано-Франківської області поділилася директор закладу Вікторія Лосюк. Проблему соціокультурних детермінантів взаємодії гірських шкіл  і творчої навчально-наукової лабораторії “Гірська школа Українських Карпат” висвітлила доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти та освітніх інновацій, завідувач творчої навчально-наукової лабораторії «Гірська школа Українських Карпат» Прикарпатського університету Інна Червінська.

           Загалом робота конференції  була схарактеризована  учасниками як плідна й успішна, насичена результатами цікавих і актуальних науково-педагогічних досліджень, методичними рекомендаціями для педагогів шкіл та викладачів університетів з різних питань.  Матеріали конференції будуть опубліковані в збірнику та у фаховому виданні з педагогічних наук «Гірська школа Українських Карпат».