17 березня 2025 року у межах Звітної науково-практичної конференції Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України за 2024 рік аспіранти ОНП «Професійна освіта» разом із гарантом програми професоркою Оксаною ЦЮНЯК взяли участь у роботі науковоїстудії «Психолого-педагогічний супровід професійного розвитку суб’єктів педагогічної освіти і освіти дорослих в сучасних реаліях України». Захід відбувся у партнерстві відділів змісту і технологій педагогічної освіти та відділу теорії і практики педагогічної освіти.
Модераторами заходу виступили: Вовк Мирослава, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти; Петренко Лариса, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу теорії і практики педагогічної освіти.
У роботі студії взяли участь більше 40 науковців, викладачів, докторантів, аспірантів, магістрантів з різних регіонів України (ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, Запорізький національний університет Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка, Український державний університет імені М.П. Драгоманова, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини та ін.
Під час заходу викладачі, науковці представили результати досліджень, проведених у контексті реагування та прийняття управлінський рішень щодо підвищення якості освіти на певному рівні з урахуванням викликів війни.
Проблематика виступів охоплювала такі важливі питання, як: науково-освітнє партнерство в умовах війни: здобутки і перспективи мережевої взаємодії (про результати співпраці з Управлінням Державної служби якості у Сумській області) (Семеног Олена Миколаївна – доктор педагогічних наук, професор, старший науковий співробітник відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України); підготовка майбутніх педагогів професійного навчання до використання сучасних освітніх онлайн-інструментів (АртюшинаМарина Віталіївна – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана; Сокол Ілона Андріївна – асистент кафедри педагогіки та психології Київського національного економічного університету імені Вадима Гетьмана); професійна підготовка майбутніх вихователів дітей раннього і дошкільного віку в умовах цифровізації освіти(Бадер Світлана Олександрівна –доктор педагогічних наук, професор кафедри розвитку дитини раннього і дошкільного віку ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»); діти з ООП в інклюзії: сучасний стан та перспективи (Шевченко Володимир Миколайович – доктор педагогічних наук, професор кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М.Д. Ярмаченка факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова); особливості реалізації освітньо-наукової програми «Освітні, педагогічні науки» у Запорізькому національному університеті(Іваницький Олександр Іванович − доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та психології освітньої діяльності Запорізького національного університету); професійний розвиток викладачів ЗВО: соціальний аспект (Вакулова Ірина Василівна – доктор філософії, докторантка Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України) та ін. За результатами проведення наукової студії заплановано підготовку матеріалів наукових доповідей, виступів до електронного збірника наукових праць.
У партнерстві науковців інституту, викладачів ЗВО, молодих дослідників було рекомендовано:активізувати академічну мобільність здобувачів вищої освіти між інституціями, закладами освіти за магістерськими і докторськими освітніми програмами з освітніх наук; проводити навчально-наукове стажування, спрямоване на набуття практичного досвіду на основі досліджень та формування нових професійних компетентностей у психолого-педагогічній, науково-дослідній, організаційно-управлінській діяльності в межах освітньої галузі; у співпраці з регіональними представництвами Державної служби якості України посилити участь науковців у моніторингових дослідженнях щодо процедури сертифікації, аналізу експертної роботи тощо; ініціювати неформальні заходи з метою представлення інновацій щодо оновлення змісту психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти, розвитку професійних компетентностейвідповідно до Професійних стандартів вчителя, викладача; у взаємодії із закладами вищої освіти популяризувати наукові результати, одержані в процесі вивчення актуальних проблем педагогічної освіти шляхом внесення наукової, виробничо-практичної, довідкової та інших видів продукції в університетські репозитарії, їх презентації під час науково-масових заходів, проведення гостьових лекцій, обговорення змісту освітньо-професійних та освітньо-наукових програм з пропозицією включення важливих для педагогів сучасних компетентностей та інновацій як окремих навчальних дисциплін;практикувати спільні засідання кафедр закладів вищої освіти, які включені до переліку експериментальних баз досліджень, та наукових відділів Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України з метою обміну досвідом між викладачами та науковцями, що дозволяє інтегрувати новітні наукові досягнення в освітній процес; розширення можливостей для проведення досліджень задля отримання більш глибоких та комплексних наукових результатів, сприяння професійному розвитку викладачів та науковців, забезпечуючи їхню участь у наукових дискусіях та обговореннях тощо.
Інформацію підготувала
професорка Оксана ЦЮНЯК