27 травня 2024 р. на педагогічному факультеті за ініціативи кафедри початкової освіти відбувся черговий Круглий стіл з міжнародною участю на тему «Молодь і освіта в умовах викликів ХХІ століття». У заході взяли часть науковці, вчителі-практики, студентська молодь із закладів вищої освіти України та Республіки Польща, зокрема Прикарпатського університету, Державної академії прикладних наук в Хелмі та Державної академії прикладних наук в Кросно (Республіка Польща), а також Волинського національного університету імені Лесі Українки, Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, Рівненського державного гуманітарного університету, Ужгородського національного університету. Модератори заходу – доктори педагогічних наук, професори кафедри початкової освіти Марія Оліяр та Галина Русин.
У вітальному слові декан педагогічного факультету Прикарпатського університету, доктор педагогічних наук, професор Оксана Кондур зазначила, що Круглий стіл відбувається в умовах широкомасштабної війни в Україні, а тому чимало освітніх проблем постають особливо гостро. Завідувач кафедри початкової освіти Руслана Романишин наголосила на тому, що Круглий стіл присвячений актуальним проблемам освіти й науки сьогодення.
Учасники круглого столу взяли участь в обговоренні таких проблем, як: 1. Регіональні аспекти української освіти в період війни в Україні. 2. Актуальні проблеми модернізації початкової освіти. 3. Сучасні підходи до надання психологічної підтримки особистості.
4. Соціально-педагогічна опіка і профілактика в Україні та зарубіжжі.
Під час виступів і дискусій увагу учасників привернули проблеми соціалізації дітей та молоді (dr Halina Bejger, Державна академія прикладних наук в м. Хелмі, Республіка Польща; dr Piechota Beata, Державна академія прикладних наук в м. Кросно, Республіка Польща). Польські студенти розкрили проблеми позитивної дисципліни як виховного методу згідно з концепцією Джейн Нельсен (Emerla Dorota), розвитку цілісності дитини за концепцією Джаспера Джулла (Kalisz-Kołtun Dorota), актуалізували напрями реаліації концепції педагогіки Марії Монтессорі (Cieślik Agata), а також охопили у своїх виступах проблеми використання гри як ключового фактора розвитку дітей дошкільного віку (Dobrzyńska Klaudia), значення мистецтва в процесі ресоціалізації (Uhruska Aleksandra), ролі педагога в розвитку творчого мислення дітей (Jóźwiak Patrycja).
Виступи учасників Круглого столу були присвячені також проблемам реформування системи освіти в Україні, зокрема висвітлено шляхи формування ключових компетентностей молодшого школяра в новій українській школі засобами впровадження сучасних освітніх технологій (Бурцева Тетяна), специфіку впровадження інклюзивної освіти в Україні та за рубежем (Жовнірчик Людмила), методи і прийоми розвитку емоційного інтелекту молодших школярів (Павлюк Ангеліна).
Особливу увагу приділено проблемі психологічної підтримки особистості в умовах війни в Україні. Зокрема, студенти Прикарпатського університету Гривнак Мар’яна, Тріщ Олександр, Матковська Ольга, Бурак Ірина, Трінчук Вікторія висвітлили питання про значення психології в умовах війни, роль учителя в організації психологічно безпечного середовища в початковій школі, розкрили проблеми особливостей комунікації учнів в умовах інформаційного суспільства, впливу соціальних мереж на психічне здоров’я та розвиток у підлітковому віці, шляхи формування креативного мислення здобувачів освіти.
За підсумками роботи круглого столу визначено такі пріоритети в сучасній системі освіти, як реалізація компетентнісного, особистісно-зорієнтованого та діяльнісного підходів у шкільній освіті; розвиток критичного мислення та емоційного інтелекту учнів; створення безпечного освітнього середовища в умовах війни в Україні; психологічний супровід і підтримка дітей та молоді. Окреслено перспективи подальшого міжнародного співробітництва із закладами вищої освіти Республіки Польща.
На завершення роботи модератор заходу професор Марія Оліяр запросила присутніх до участі у Круглому столі наступного року та зазначила: «Нам дуже приємно, що маємо багато друзів, однодумців у різних куточках України і світу, відчуваємо велику підтримку. Незважаючи на складні обставини воєнного часу, ми активно здійснюємо науково-дослідну роботу, продовжуємо прогресивні реформи у всіх ланках освіти, які співзвучні із західноєвропейськими і світовими тенденціями».