Діяльність

Хібукі-терапія, арт-терапія як самозцілююча можливість психіки. Хібукі завітав до студентів педагогічного факультету

Навчально-науковий центр «Педагогіки та психології вищої школи» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Педагогічного факультету під керівництвом професорки, док. філософ. наук Олександри Качмар організували зустріч з дитячою кризовою психологинею, арт-терапевткою, єдиною на Івано-Франківщині сертифікованою тренеркою з хібукі-терапії, яка трансформувалась в Україні не лише в повноцінну терапевтичну методику, але й успішно застосовується в школах як психологічний та дієвий педагогічний інструмент для підтримки дітей, які пережили травматичні події пов’язані з війною – Тетяною Зав’яловою. 

Що таке хібукі? Це державна програма Ізраїлю з підтримки дітей, які пережили травматичні події, у тому числі пов’язані з війною. Кожна дитина там отримує іграшкового собаку хібукі в дитячому садочку чи початковій школі, а психологи та психотерапевти вважають її одним із кращих інструментів подолання травматичного та посттравматичного синдрому в дітей. Україна наразі переймає досвід Ізраїлю, але в нас хібукі вже трансформувалося не лише в повноцінну терапевтичну методику, але й успішно застосовується в школах як психологічний та дієвий педагогічний інструмент.

Також у зустрічі взяла участь соціальний педагог, арт-терапевтка та тренерка з ейдетики, яка працює у центрі дітей раннього розвитку “Карамелька” м. Долина Калуського ОТГ Тетяна Чернега. У сьогоднішніх умовах життя українців надзвичайно важлива психологічна підтримка дітям. У зв’язку з постійним впливом на дітей стресогенних факторів, породжуваних війною, виникла потреба відшукати ресурс подолання стресу, що допоможе у підвищенні стресостійкості дітей в ситуації глобальних військових дій, дуже важливо вийти на фазу адаптації, у якій треба діяти раціонально, усвідомлено та стійко.

Тетяна Зав’ялова ознайомила з Міжнародним проектом “Хібукі-терапії” який продовжує діяти у майже всіх містах України, м’яка іграшка з Ізраїлю допомагає нашим дітям переживати травматичні події. Це новітній метод психотерапії, заснований лікарем Шай Хен Галем (Ізраїль), спрямований на перенесення страхів, переживань, тривог дитини на іграшкового друга через піклування про нього.

Завдяки керівнику міжнародних проектів з Хібукі-терапії Dafna Sharon (Ізраїль), як показує практика, ефективний психологічний метод допомагає й нашим українським діткам подолати стресовий стан.

Тетяна Чернега продовжила свій виступ розкривши як арт-терапія, заняття з ейдетики сприяють у ранньому розвитку дітей. Тренерка поділилася практичним досвідом роботи з дітьми, використовуючи різні техніки арт-терапіїї, а саме казкотерапія, вправи на розвиток роботи правої та лівої півкуль, застосування у роботі тіста, вправи на розвиток мовлення, розповіла про власні методики, які використовує у роботі що мають результативний ефект. Перевага арт-терапії в тому, що людина поряд з консультаціями фахівця може цілком самостійно застосовувати окремі прийоми та вправи. Тетяна Чернега підкреслила, методи арт-терапії можна віднести до найдавніших і природніх форм корекції емоційних станів, для зняття накопиченої психічної напруги, заспокоєння та зосередження. Тренерка наголосила, що при будь-якій корекційній роботі величезний вплив має музичний супровід, адже музика впливає на організм дитини, наш мозок сприймає її одночасно обома півкулями: ліва півкуля відчуває ритм, а права – тембр і мелодію. Техніки музикотерапії є відмінним засобом для відновлення душевної рівноваги, для активації творчого потенціалу.

Відрадно, що обидві наші доповідачки – випускниці Прикарпатського національного університету, які знайшли своє покликання, успішно працюють на психолого-педагогічній ниві, діляться досвідом, своїми успішними кейсами. Студенти, присутні в залі, із зацікавленням слухали, ставили багато запитань, брали участь у дискусії та практичній тренінговій роботі.


4 травня – Міжнародний день протидії булінгу

У межах Міжнародного дня протидії  булінгу,  з метою профілактики та зниження рівня агресивності в освітньому середовищі, на Педагогічному факультеті  Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, відбувся онлайн-вебінар «Булінг в освітньому середовищі: механізми реагування та профілактики». Ініціаторами проведення заходу були Навчально-науковий центр  «Педагогіки та психології вищої освіти» Педагогічного факультету – директорка докторка  філософ. наук, професорка   Качмар О.В. та  Творча навчально-наукова лабораторія «Гірська школа Українських Карпат» –  завідувачка  докторка  педагог. наук, професорка  Червінська І.Б.

Розпочав вебінар  вітальним словом доктор фізико-математичних наук, професор, проректор з науково-педагогічної роботи Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника С.В. Шарин, який наголосив , що булінг – це насильство, тривожна тенденція, особливо для сучасного дитячого середовища. Першими , хто має стояти на сторожі – це вчителі та батьки, які повинні убезпечити можливість заподіянню  шкоди психічному або фізичному здоров’ю учасників освітнього процесу.

Велика кількість учасників вебінару (понад 120 осіб) з м. Івано-Франківська, м. Чернівців, м. Сум, м. Дрогобича, м. Гданська (Республіка Польща) – засвідчила про актуальність та потребу у вирішенні проблеми цькування серед молодого покоління.  Робота вебінару проходила на   4 секціях, в яких висвітлювались питання булінгу та практичні  рекомендації щодо його подолання.

Доповідачі розкривали різні вектори прояву булінгу та його види: соціальний, вербальний, фізичний, расовий, кібербулінг, хепіслепінг, флеймінг, тролінг, фішерінг, кібергрумінг, мобінг тощо.

Що таке булінг і що він означає,  у своєму виступі зазначила С. Кондратюк, к. пед. наук, професор, директорка навчально –наукового інституту педагогіки і психології Сумського державного педагогічного університету імені  А.С. Макаренка.

Про особливості прояву булінгу та його види розкрила у своїй доповіді Мирослава Гасюк, кандидат психологічних наук, професор кафедри загальної та клінічної психології, практикуючий психолог, учасниця проєкту «Разом з тобою», що реалізується  на факультеті психології за підтримки фонду Razom for Ukraine (США) Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника .

Наталія Шотурма, заступник начальника відділу комунікацій та правопросвітництва регіонального центру з надання Безплатної Правової Допомоги  в Івано-Франківській області, кандидат політичних наук, доцент кафедри журналістики Прикарпатського національного університету   наголосила, що правова політика держави має бути спрямована на усунення причин та умов виникнення булінгу, в Україні протидією булінгу займаються як органи публічної влади, так і громадські організації.

Про правові аспекти відповідальності за булінг в освітньому середовищі, а саме про запровадження адміністративної відповідальності за цькування шляхом прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу від 18 грудня 2018 р». озвучив Вадим Василецький, старший інспектор сектору ювенальної превенції Івано-Франківською районного управління поліції, майор поліції.

Копінг-стратегії як способи психологічної діяльності та поведінки, що виробляються свідомо і направлені на подолання  стресових ситуацій , про головне завдання копінгу як підтримки психічного здоров’я у своєму виступі розповіла Любомира ПІЛЕЦЬКА, доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної психології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника .

Докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри початкової освіти, директорка Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Олена БУДНИК ознайомила із сучасними видами кібербулінгу, як новітньої форми агресії  з використанням цифровізації , інформаційно-комунікаційних засобів: електронної пошти, соціальних мереж, Gpt -чату .

Гостя з Республіки Польща, Мажена ШУЛЬХАЧЕВИЧ. професор, доктор габілітований, Гданська Вища гуманістична Школа м. Гданськ озвучила про проблему  мобінгу, яким він буває, як довести його факт та яка відповідальність   передбачена за його вчинення, суспільні, психологічні та юридичні аспекти явища мобінгу у педагогічному колективі , організаціях як державного, так і приватного сектора економіки та способи його уникнення.

Олександра КАЧМАР, доктор філософських наук, професорка, професорка кафедри початкової освіти, директорка навчально-наукового центру «Педагогіки і психології вищої освіти» у виступі  на тему «Булінг мовою кіно»,  на прикладах документальних та художніх стрічок , розказала про кіно як соціальний інститут впливу на підсвідомість людини, про агресію з телеекрану , природу небезпечних інтернет-розваг і наголосила про потребу в батьківській увазі до дітей, спільному дозвіллі. Школярам потрібні не заборони, а цифрова компетентність, вміння орієнтуватись на безпечний контент.

Про профілактику хепіслепінгу  («радісного побиття») , як одного з видів кібербулінгу,  в роботі з дітьми молодшого шкільного віку озвучила Лідія БІЛЕНКОВА, кандидат педагогічних наук, доцент, асистент кафедри педагогіки та методики початкової освіти, факультету педагогіки, психології та соціальної роботи, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича.

Інна ЧЕРВІНСЬКА, докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри початкової освіти, наголосила, що безпечне і здорове освітнє середовище є сукупністю умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог законодавства щодо кібербезпеки. Створення сприятливої атмосфери у шкільному середовищі також є важливим фактором у протидії кібер-насильству. За великим рахунком, це напряму залежить від дій соціального педагога, шкільного психолога, вчителів школи.

Колективний творчий проєкт-презентацію «Stop Bulling”,  практичний воркшоп – авторами і учасниками якого були студенти і магістранти спеціальності «Початкова освіта»  Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Оксана Блискун, Галина Мороз, Маряна Стрілецька, Ірина Семків , Ірина Томин, Олеся Петраш, Алла Кохана,  Марія Юращук – Коломийський Навч. Наук. Інст. ПНУ, та студентка 5 курсу  Чернівецького  національного університету імені Ю. Федьковича  Н. Токарь з виступом «Здоровий конфлікт чи булінг»  та практичними вправами  запропонували різноманітні форми роботи для профілактики  та боротьби з цькуванням у молодшому шкільному віці: «Аркуш паперу», «Погана ручка», «Storytelling значення і вартість доброго слова», арт-вправи «Права та обов’язки», гра «Передача почуттів», вправа «Міф чи реальність», історія «Два яблука або чому не можна ображати інших» , аналізували повчальні ситуації з казок. Всі ці види роботи студенти застосовували на практиці і бачили  дієвий результат.

6-и годинний марафон роботи довів, що від того, в якій атмосфері перебувають діти, залежить їхній настрій, їхнє здоров’я, їхнє бажання вчитися, приходити до закладу освіти. Безпечна, доброзичлива атмосфера, заснована на довірі і повазі є найкращою основою, щоб запобігти булінгу (цькуванню) в закладі освіти. Щоб такі прояви траплялися якомога рідше і не переростали в системне явище, кожен заклад освіти має розробити комплекс заходів для протидії булінгу (цькуванню).  Просвітницький підхід, просвітницька робота  – це інформування, пояснення, формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії всіх учасників освітнього процесу.  Шляхом залучення до просвітницької діяльності громадських організацій, працівників органів ювенальної превенції, шкільних офіцерів поліції таку роботу можна зробити більш різноманітною і цікавою для дітей. В результаті просвітницької роботи всі учасники освітнього процесу мають знати про свої права, обов’язки, відповідальність за булінг (цькування), а також про те, як реагувати на випадки булінгу (цькування).

Інформацію підготувала
доктор філософських наук, професор

Олександра КАЧМАР


11.05 в актовій залі Педагогічного факультету відбувся захід приурочений Дню матері🕊
«Жінка. Мати. Берегиня.»
Святкування підготували студенти 2 курсу спеціальності початкова освіта, учасники гуртка «Творчий імпульс» під керівництвом проф. Kachmar Oleksandra🤍
На захід були запрошені викладачі педагогічного факультету, студенти та гості.

Із словом Благословіння виступив клірик Свято-Покровського катедрального собору о. Михайло, привітання продовжили маленькі учасники, наші майбутні абітурієнти із Mortimer English clab та учні 4А класу 21 ліцею.
Олександра Василівна разом із викладачкою Коломийського Педагогічного коледжу Ольгою Михайлівною Гринюк виконали мелодію М. Скорика🤍
З піснею «Мамо» вітала всіх магістрантка Чабан Богдана 🕊
Далі наші студентки продемонстрували свої таланти з читання віршів, танцю та акторської майстерності🤍
На завершення всі разом заспівали всім відому пісню «Рідна мати моя»

Отож, спасибі нашому керівнику, яка об‘єднала нас, дала натхнення працювати🕊
Очікуйте на нові заходи від Творчого імпульсу🤍


Круглий стіл пам’яті професора В.І. Костіва «Це життя науковця, педагога, поета…Пам’ятаймо про нього».

Час летить невпинно… Проте світлі спогади про людину, яка чесно й гідно прожила своє, на жаль, коротке життя, назавжди залишають по собі плоди її добрих справ.
29 січня 2024р., у Навчально-науковому центрі «Педагогіки і психології вищої школи» Педагогічного факультету разом з викладачами кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи був проведений круглий стіл пам’яті професора В. І. Костіва «Це життя науковця, педагога, поета…Пам’ятаймо про нього». Модератором заходу була директорка центру, док. філософ. наук, професорка кафедри управління соціокультурною діяльністю, шоу-бізнесу та івентменеджменту
Качмар О.В.
Присутні зібралися віддати шану пам’яті професору, вченому, педагогові Володимиру Іларійовчу Костіву, якого вже 5 років не має з нами (23.12.2018), але людина живе доти, доки живе пам’ять про неї. Сьогодні йому вповнилося б 69… Не судилось… Хвилиною мовчання учасники вшанували пам’ять про Володимира Іларійовича.
Розпочала роботу круглого столу декан факультету, доктор педагогічних наук, професор, Кондур О.С., яка розкрила наукові віхи вченого, вказала на високу наукову ерудицію та відчуття наукової новизни, доброзичливість, вимогливість та бажання допомогти і спрямувати, організаторські здібності Володмира Іларійовича, про вічний пошук у царині науки.
Професор Протас О. Л., як послідовниця його ідей, розповіла про наукові напрями та роботу Науково-дослідного центру «Педагогіка і психологія вищої школи», очолюваного багато років з (2001-2018р.) професором В. Костівим. Вчений працював над розробкою концептуальної моделі формування різноаспектної культури особистості, використовуючи синергетичний підхід, напрям проблематики досліджень очолюваного ним центру була технологія діагностики нахилів і здібностей абітурієнтів до вибору відповідної професії, зокрема педагогічної.
У своїй промові доцент Сабат Н.В. наголосила, що продовж життя предметом наукового інтересу вченого було родинне виховання, сферою дослідження педагога були особливості виховання дітей у неповних, розлучених, осиротілих та позашлюбних сім’ях. Але родинне, сімейне виховання – це основа основ формування особистості, ти живеш , допоки є родина, яка стрічає щирістю й теплом.
Родзинкою заходу був виступ онуки – Антоніни Галущак , студентки НН Інституту мистецтв Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, яка душевно і трепетно виконала пісню на слова Володимира Іларійовича «Мій Угринів». Костів В.І. видав історико-культурний, краєзнавчий нарис про рідний Угринів «Історія Угринова: Нариси з історії села Угринів Тисменицького району Івано-Франківської області» (2000).
Теплими спогадами про батька поділилася донька Галина Галущак, розповіла про сімейні традиції, про стосунки між нею і батьком, про ті цінності, які берегтиме завжди. Галина вказала, що активно і результативно використовує методики та тести розроблені батьком у своїй практичній роботі шкільного психолога.
Володимир Іларійович виховав плеяду педагогів, які продовжують його наукову лінію, під його керівництвом захистили свої наукові роботи низка науковців, серед них кандидат педагогічних наук, доцент, провідний фахівець відділу доуніверситетської підготовки, профорієнтації та сприяння працевлаштуванню ТННУ імені Івана Пулюя – Головач Л.Я., яка
з вдячністю згадувала про наукову роботу, про цінні вказівки, поради, ідеї під час написання наукового дослідження, про головну рису – працелюбність та наполегливість у досягненні поставленої мети.
У спогадах про друга, наставника і близьку людину, порадника , доцент Тимків Л.С. наголосила, що вчений вперше у своїх працях ввів термін «родинна культура», а поняття «громадянська культура» і його рівень багато в чому визначає загальнокультурний рівень розвитку людини, громадянина, у своїх дослідно-експериментальних роботах з виявлення рівня сформованості громадянської культури старшокласників Костів В.І. показав, що більшість учнів має значне вираження патріотичної та націоналістичної спрямованості громадянської культури особистості.
У своїх спогадах, багаторічний заступник декана, доцент Недільський С. А. поділився про співпрацю із Костівим В.І. , який був дуже відповідальним, людиною слова і діла, про його широке оточення : від священиків, академіків, професорів до простої людини, він не ділив людей за рангами, завжди з усіма був ввічливим та приязним, вмів домовлятися, а це значить володів мистецтвом переговорів, був «кризовим» менеджером і завжди доводив розпочате до завершення, організаторські та ділові риси –
ось головні характеристики справжнього лідера.
Доцент Ворощук О.Д. зупинила увагу на підручнику «Народно-педагогічні ідеї минулого у формуванні сучасного сім’янина», у якому автор наголошував на цілеспрямованій підготовці підростаючого покоління до сімейного життя, до засвоєння родинних, економічних, духовно-культурних й історичних традицій своєї сім’ї, народу, нації. Адже від моральної підготовки молоді до майбутнього сімейного життя, від культури відносин між юнаками і дівчатами залежить культура нашого суспільства, щастя й благополуччя майбутніх сімей. «Важко сказати про Володимира Ілларійовича слово «був», так як актуальність його праць, його ідеї продовжують жити серед нас», – підсумувала доповідачка.
«Костів Володимир Іларійович був краєзнавцем, його цікавили традиції, історія рідного краю, він захоплювався кулінарією, був гурманом і поціновувачем краси, а також збирав фольклор, любив екскурсії, які я часто проводив, був допитливим і любив подискутувати – у своїх спогадах поділився відомий краєзнавець, історик, доцент кафедри управління соціокультурною діяльністю, шоу-бізнесу та івентменеджменту Маланюк Т.З.
Багатогранність душі та талантів, вмілий організатор науки, «Людина» з великої літери, він вмів дружити і знав ціну дружби. Титан думки, його філософія життя – бути людиною. Він говорив, що моральне зло йде від незнання і знання є основою морального вдосконалення, тому завжди був у пошуках істини і справедливості, – сказала у своїх спогадах доцент Комар І.В.
«Володимир Іларійович назавжди залишиться у пам’яті колег та друзів як талановитий вчений, український педагог, світла, порядна, благородна особистість, і щирий друг. Його «наукові учні» захоплювалися його лекторською майстерністю, вмінням наблизити до себе студентів, його принциповістю та почуттям справедливості. Вчений зробив величезний внесок у розвиток педагогічної науки і має право бути серед плеяди таких педагогів як М. Стельмахович, Р.Скульський, Б. Ступарик», – підсумувала у своєму виступі заступниця декана, доцент Дідух І.Я.
У своєму виступі Зінькова І.І. – провідний спеціаліст центру згадала про роботу з Костівим В.І. , про його надзвичайну працездатність, як вона допомагала в організації різних заходів, конференцій, все треба було робити стрімко, адже у професора тисячі задумів, швидко набирати тексти «щоб не з никла думка». Розповіла, що професор дуже любив картини, квіти, завжди був толерантним, уважним , дуже гостинним і відкритим до людей.
«Вишиванка, яка на мені – це подарунок Володимира Іларійовича, людини щедрої і надзвичайно щирої, з великим серцем, завжди пам’ятатиму про нього» – завершила свій спогад Ірина Ігорівна.
На завершення всі учасники разом із студенським колективом ІІІ курсу Педагогічного факультету «Творчий імпульс» заколядували .

Резолюція круглого столу:
У круглому столі взяли участь 16 учасників та виступи професорів, док. пед. наук Червінської І.Б., Стинської В.В., Прокопів Л.М,
доц. Петришина Р.А., Iryny Kierzkowskej, profesor Gdańskiej Wyższei Szkoły Humanistycznej w Gdańsku (Руспубліка Польща).
1. До ювілею вченого підготувати круглий стіл у ширшому форматі.
2. Видати збірник Спогадів про В.Костіва «Пам’ять жива».
3. Підготувати наукові розвідки, у яких би були розкриті різні сторони особистості вченого: літературні, краєзнавчі, філософське бачення, коло його наукових уподобань тощо.
4. Підготувати відеоматеріал про життєвий та творчий шлях.